شیراز شـهر بهارنارنج و باغ های دلگشاست. آدرس باغ خانواده شیراز شـهری کـه پر از مسجد و خانـه های قدیمـی هست که نمـی توان بدون دیدن‌شان شیراز را ترک کرد. آدرس باغ خانواده شیراز اینجا جایی هست که محبوبیتش فقط بـه خاطر حافظیـه و سعدیـه نیست و همـه شـهر بـه آلبوم عکسی دیدنی مـی‌ماند. جایی کـه شکوه و زیبایی دروازه قرآن، آدرس باغ خانواده شیراز باغ های متعدد شـهر، ارگ کریمخانی، بازار و شـهر کـه یـادگارهای چندساله شـهرند، تو را درون خودش غرق مـی‌کند. مـی‌توان ساعت‌ها درون هرکدام قدم زد و از آنـهمـه زیبایی بـه وجد آمد. ما درون این پست جاهانی دیدنی شیراز را بـه همراه آدرس‌شان آورده‌ایم که تا دیدن و رسیدن بـه این همـه شکوه آسان‌تر شود.

دروازه قرآن

در شمال شرقی شـهر شیراز دروازه‌ای قرار دارد کـه تنـها دروازه بـه جامانده شیراز از زمان قدیم است. درون قدیم قرآنی درون بالای دروازه قرارداده بودند که تا مسافران بـه سلامتی از زیر آن عبور کنند و از آن زمان بـه بعد دروازه بـه قرآن معروف شد. قرآنی معروف بـه هفت من کـه این روزها درون موزه پارس شیراز نگه داری مـی‌شود. دروازه قرآن شب‌ها و باوجود نورپردازی دیدنی‌تر است، ضمن اینکه درون ده متری‌اش مقبره خواجوی کرمانی و در ۵۰۰ متری‌اش باغ جهان نما قرار گرفته.

آدرس: آدرس باغ خانواده شیراز خروجی شـهر شیراز بـه سمت مرودشت، کنار فلکه طاووسیـه

حافظیـه

معروف‌ترین و پرطرفدارترین جای دیدنی شیراز آرامگاه حافظ است. جایی کـه در اطرافش، محوطه و باغ دل انگیزی هم دارد و مـی‌توان درون آن پیـاده‌روی کرد. بنای آرامگاه مربوط بـه سال ۱۳۱۵ و برگرفته از معماری دوره هخا و زندیـه هست و درون بیشتر مواقع سال تقریبا درآن جای سوزن انداختن نیست. درون اطراف آرامگاه فالوده فروشی‌های زیـادی هم هست کـه نباید از خیرشان گذشت.

آدرس: مـیدان آزادی معروف بـه فلکه گاز شیراز

۶ رستورانی کـه در سفر بـه شیراز حتما رفت، این صفحه را بخوانید.

سعدیـه

 سعدیـه با آن حوض های مستطیلی و پر از ماهی‌اش و باغ پر از گلش درون همسایگی باغ دلگشا قرار گرفته. اینجا جایی هست که سعدی، شاعر معروف قرن هفتم روزهای آخر عمرش را درون آن گذرانده و پس از مرگ درون آن دفن شده است. درون زمان ایلخانان بنای ابتدایی مقبره ساخته و در دوره‌های متعدد مرمت و بازسازی شده که تا در نـهایت درون دوره پهلوی بـه شکل و شمایل امروزی‌اش درآمده و جایی شده کـه مردم بـه آن مـی‌آیند و شعرهای سعدی را زیرلب زمزمـه مـی‌کنند.

آدرس: شمال شرق شیراز، مـیدان بوستان

بازار وکیل

بازار شیراز ۳۰۰ سال قدمت دارد و یـادگار دوره زندیـه است. اینجا جایی هست که بـه نظر خیلی‌ها با سقف چهارسوقش کـه از چهارطرفش، چهار بازار منشعب مـی‌شود یکی از قشنگ‌ترین بازارهای ایران است. بازار وکیل بـه دستور کریم خان زند ساخته شده و معماری آن برگرفته از بازار قیصریـه لار و اصفهان است. دربازار وکیل همـه سوغاتی‌ های شیراز را مـی‌شود پیدا کرد. سوغاتی‌هایی نظیر انواع دست بافت ها، مـیناکاری، عتیقه و عرقیـات و شیرینی های مشـهور. از بازار وکیل که تا مسجد و وکیل نیز چند قدم بیشتر راه نیست.

آدرس: بعد از مـیدان شـهرداری، شرق مـیدان شـهدا

راهنمای مراکز خرید شیراز

ارگ کریمخانی

ارگ کریمخانی مـهمترین و بزرگترین بنای دوره زندیـه است. زمانی وکیل الرعایـا درون آن زندگی مـی‌کرد و بعدها درون دوره پهلوی مدتی بـه عنوان زندان از آن استفاده مـی‌شد که تا امروز کـه مردم درون جلوی بنای آجری ارگ مـی‌ایستند و مجذوب آنـهمـه شکوه مـی‌شوند. داخل ارگ پر از ایوان‌ها، اتاق‌های نقاشی شده، آبنماها و باغچه‌ است، بـه اضافه ی اختصاصی کـه زمانی محل هست شاهان بوده.
آدرس: خیـابان کریمخان زند

مسجد وکیل

مسجد وکیل یـا مسجد سلطانی کـه در چند قدمـی بازار وکیل قرار گرفته یکی از شاهکارهای معماری زندیـه است. مسجد دو ایوان و شبستان جنوبی و شرقی دارد و صحن و ایوان‌هایش پوشیده از کاشی کاریست. مسجد وکیل جایی هست با خطوط و نقوش ساده و بی‌آلایش کـه در همـه جا، مـیناکاری و رنگ‌های سبز و قرمز را مـی‌شود دید و هیچ قسمتی از دیوار را نمـی‌توان پیدا کرد کـه مـیناکاری نشده باشد، انگار کـه در کاخی لاجوردی ایستاده باشید.
آدرس: غرب بازار وکیل، انتهاى راسته شمشیرگرها

مسجد نصیرالملک

مـی‌گویند مسجد نصیرالملک یکی از ده مسجد زیبای دنیـاست و بیراه هم نمـی‌گویند. نصیرالملک مسجدی هست پر از کاشی کاری، مقرنس‌هایی بی‌مانند، بـه اضافه شیشـه‌هایی رنگی و به همـین دلیل هم بـه آن مسجد صورتی ایران مـی‌گویند. ورودی اصلی مسجد از کاشی هفت رنگ با تزیینات گل سرخ و گل زنبق شیراز پوشیده شده. درهای ورودی مسجد، دو درون بزرگ چوبی هست و ستون‌های آن یکی از زیباترین ستون‌هاست و شبستان غربی‌اش پوشش آجری دارد و سنگتراشی‌هایش از آن نمونـه‌ای از معماری شگرف دوره قاجار پیش رویمان قرار مـی‌دهد.
آدرس: جنوب خیـابان لطفعلی خان زند، نزدیک شاه چراغ، کوچه نصیر الملک

باغ های شیراز، از  جمله زیباترین جاهای دیدنی شیراز:

باغ ارم

تاریخ ساخت باغ ارم را بـه زمان سلجوقیـان نسبت داده‌اند و در زمان ناصرالدین شاه عمارت‌های نیمـه کاره تکمـیل و بازسازی شد. باغ ارم، باغ پر دارو درختی هست و بـه دلیل تنوع بالای گیـاهانش بـه شکل نمایشگاهی از انواع گل‌ و گیـاهان درآمده‌است. بلندترین درخت سرو شیراز درون باغ ارم قرار دارد و جدا از آن باغ پر از درختان مـیوه‌ای همچون، ازگیل، نارنج، خرمالو، گردو، زردآلو، بادام، سیب، بـه و گلابی هست و بنایش بـه دلیل گچ بری‌ها و کاشی‌کاری‌های رنگارنگش یکی از شاهکارهای دوره قاجاریـه است. درون حال حاضر باغ گیـاه‌شناسی باغ ارم درون اختیـار دانشکده کشاورزی و ساختمان باغ درون اختیـار دانشکده حقوق است، ضمن اینکه باغ ارم شیراز بـه همراه هشت باغ دیگر ایرانی درون فهرست مـیراث جهانی ثبت شده است.
آدرس: شمال غربی شیراز، خیـابان ارم

باغ دلگشا

یکی دیگر از باغ‌های شیراز کـه تاریخ پرفراز و نشیبی را از سرگذرانده باغ دلگشاست. زندیـان باغ دلگشا را بـه سبک معماری ساسانیـان ساختند و در زمان قاجار، باغ درون اختیـار خانواده قوام الملک بود و کوشک هایی نیز بـه آن اضافه شد. باغ دلگشا کـه نخستین کلاه فرنگی ایران هم درون آن بـه ثبت رسیده، آینـه‌کاری‌هایی بـه همراه نقاشی‌های رنگ روغن با سقف‌هایی از چوب و گچبری‌هایی منقش بـه گل و بته دارد و درخت‌های نارنج و پرتقال درون باغ باصفایش.
آدرس: شمال شرقی شیراز، درون مسیر آرامگاه سعدی

بیشتر بخوانید: سوغات شیراز را از کجا بخریم؟

باغ عفیف آباد

آدرس: خیـابان عفیف آباد

باغ نارنجستان قوام

همـینکه قوام بـه حکومت فارس رسید، بناهای زیـادی درون آن ساخت کـه باغ قوام یـا نارنجستان قوام از جمله آنـها بود. درون این باغ زمانی قوام زندگی مـی‌کرد و حالا با پاگذاشتن درون آن بوی درخت‌های نارنج هوش از سرت مـی‌برد. طرح بنای اصلی و ایوان دو ستونی عمارت از شیوه معماری دوره زندیـه اقتباس شده و مجموعه‌ای از حجاری، نقاشی، گچ بری و آئینـه کاری دوره قاجاریـه را درآن مـی‌توان دید. با شکوه‌ترین قسمت باغ، ایوان بزرگ آن با دو ستون سنگی یکپارچه و سقف مسطح تزیین شده هست و فقط هم زیبایی‌ها بـه همـین ختم نمـی‌‌شود و در دوقدمـی خانـه قوام، عمارت باشکوه قاجاری دیگری بـه اسم زینت الملک قرار گرفته.

آدرس: قسمت شرقی انتهای خیـابان لطفعلی خان زند

با دیدنی های اطراف شیراز آشنا شوید.

دسته:جاذبه




[جاهای دیدنی شیراز بـه همراه آدرس و ع| وبلاگ اسنپ تریپ آدرس باغ خانواده شیراز]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Wed, 18 Jul 2018 12:36:00 +0000